Omgaan met pijn

Bevallen doet pijn. Daar kan niemand omheen. De meeste vrouwen ervaren de weeën als pijnlijk, maar elke bevalling is anders. De duur en de mate van de pijn tijdens een bevalling is wisselend. Daar komt nog bij dat iedere zwangere de pijn anders ervaart of er anders mee omgaat.

• NATUURLIJKE PIJNSTILLING

Er zijn verschillende manieren die je kunnen helpen om met de pijn tijdens de bevalling om te gaan. Je kan bijvoorbeeld ademhalings- en ontspanningsoefeningen doen om de weeën op te vangen. Ook douchen, massages, verandering van houding en beweging kunnen de pijn verminderen.
Daarnaast werkt een rustige en ontspannen sfeer positief. Het is belangrijk dat je voor een plek kiest waar jij je het meest op je gemak voelt; thuis of in het ziekenhuis.
Als je ontspannen bent, maakt je lichaam het hormoon endorfine aan. Dit is een natuurlijke vorm van pijnstilling waardoor de weeën minder pijnlijk aanvoelen. De tegenhanger van endorfine is het hormoon adrenaline en heeft een tegengesteld effect. Als je bijvoorbeeld angstig bent of je op een plek bent waar je je niet prettig voelt, maak je het hormoon adrenaline aan. Hierdoor kun je minder goed met de pijn van de weeën omgaan. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je ontspant, op een manier die voor jou het best is.
  • GeboorteTENS

TENS

TENS (Transcutane Electrische Neuro Stimulatie) is een pijnverlichtingsmethode waarmee je de doorgifte van pijnprikkels kunt beïnvloeden. Pijnprikkels kunnen de ‘poort’ naar de hersenen alleen openen als ze sterk genoeg zijn. Andere prikkels, zoals elektrische pulsen via de huid, zorgen ervoor dat de ‘poort’ voor pijnprikkels gesloten wordt. GeboorteTENS apparaten zijn speciaal geschikt gemaakt voor pijnverlichting bij de bevalling.

Voordelen

• Natuurlijke pijnstilling
  • Stimuleert de natuurlijke lichaamsfuncties
  • Geen bijwerkingen
  • Thuis en in het ziekenhuis te gebruiken
  • Geen risico’s voor jou en je baby
  • Wetenschappelijk bewezen effectief

Huur je TENS bij Vida

De huur van de GeboorteTENS bedraagt €50,- inclusief het setje persoonlijke elektroden t.w.v. €15,-. Je krijgt de TENS van ons mee rond 37 weken en we nemen hem in de kraamweek weer mee terug.  De betaling kan contant of per Tikkie.