• Miskraam

De eerste weken van een zwangerschap zijn vaak spannend en onzeker. Soms kan het zijn dat het vroeg in de zwangerschap misgaat. Ongeveer 1 op de 10 zwangerschappen eindigt in een miskraam. We zijn er voor je in deze tijd om je een luisterend oor te bieden en te voorzien van informatie.
De zwangerschap kan eindigen in een miskraam wanneer er in de prille ontwikkeling iets misgaat. Het vruchtje is dan niet levensvatbaar; er is geen hartactie en het is gestopt met groeien. Ook al zorg je goed voor jezelf, dan kan het je toch overkomen. Er zijn ook vrouwen die geen tekenen krijgen van een vruchtje dat niet doorgroeit. Bij de echo wordt dan ontdekt dat er geen kloppend hartje is.
Het doormaken van een miskraam heeft emotioneel vaak een grote impact voor vrouwen en hun partners. Het is goed om te weten dat iedereen het anders beleeft en verwerkt. Gun jezelf tijd om het te verwerken. Het kan helpen om erover te praten met je naasten.
  • Welke keuzes heb je bij een miskraam

Afwachten

Als er sprake is van een miskraam die bevestigd is met een echo kun je ervoor kiezen om te wachten tot de miskraam vanzelf op gang komt. In het merendeel van de gevallen vindt binnen 2 weken na het eerste bloedverlies een complete miskraam plaats. Indien de miskraam binnen die periode niet op gang is gekomen, zullen wij je alsnog doorverwijzen naar de gynaecoloog.

Als de miskraam spontaan op gang komt, dan kun je dat merken aan toenemend vaginaal bloedverlies en buikpijn. De hevigheid, duur en het patroon van het bloedverlies en de buikpijn kunnen erg verschillen bij een miskraam. Over het algemeen is de hoeveelheid bloedverlies te vergelijken met een hevige menstruatie met stolsels en verlies van het vruchtzakje. Wanneer je het vruchtzakje verloren bent, neemt het bloedverlies en de buikpijn snel af. Het bloedverlies kan daarna nog een week aanhouden. De buikpijn is meestal krampend en wordt vaak als hevige menstruatiepijn ervaren.

Verwijzing naar de gynaecoloog

Behandeling met medicijnen

na controle in het ziekenhuis krijg je medicatie die vaginaal ingebracht moet worden. Als de medicijnen aanslaan, komt de miskraam meestal na 1 tot 2 dagen op gang. De miskraam verloopt dan ongeveer hetzelfde als een spontaan op gang gekomen miskraam. De medicijnen werken bij ongeveer de helft van de vrouwen.

Ingreep in het ziekenhuis (curretage)

Als de medicijnen de miskraam niet op gang brengen, zal er een curretage worden voorgesteld waarbij je baarmoeder wordt leeggemaakt onder algehele narcose of een ruggenprik. Dit gebeurt met behulp van een dun plastic buisje dat in de baarmoedermond wordt ingebracht en de baarmoeder leegzuigt. Je mag meestal dezelfde dag weer naar huis.

• Wanneer moet je ons bellen

• Koorts boven de 38 graden tijdens of na een miskraam
  • Ruim bloedverlies: meer dan een hevige menstruatie, bij sterretjes zien of het gevoel van flauw vallen
  • Hevige/aanhoudende buikpijn die niet vermindert met 1000 mg paracetamol